Üniversitede öğrenci katılımı: ODTÜ örneği üzerinden bir durum çalışması

Yazarlar

DOI:

https://doi.org/10.47613/reflektif.2023.186

Anahtar Kelimeler:

üniversitede öğrenci katılımı, akademik katılım, sosyal katılım, psikolojik katılım, üniversite eğitimi

Özet

Yükseköğretimde kitleselleşme ile artan üniversite ve dolayısıyla öğrenci sayıları üniversite eğitimine yakından bakmayı gerektiriyor. Öğrenciler üniversite eğitiminde akademik, sosyal ve psikolojik açıdan nasıl bir deneyim ediniyorlar? sorusuna yanıt aranmıştır. Öğrenci katılımı teorisi merceğinden gerçekleştiren bu araştırma, 2018-2019 akademik yılında toplam 37 ODTÜ öğrencisiyle yüz yüze görüşme yöntemiyle gerçekleştirilmiştir. Bulgular, öğrencilerin akademik olarak zorlayıcı deneyimler yaşadıklarını, ancak bunu gelişimleri için gerekli gördüklerini; genç yetişkinler olarak kendi olgunlaşma süreçlerinin farkında olduklarını ve üniversitenin barındırdığı insan ve fikir çeşitliliğine değer verdiklerini göstermektedir. Fiziksel mekân olarak üniversite kampüsünün ders çalışma, sosyalleşme, konaklama, yemek ve ulaşım hizmetlerinin yaşamlarını sınırlandırdığı da görülmüştür. Üniversite deneyimi öğrencilerin akademik, sosyal, psikolojik olarak gelişimleri ile birebir ilişkilidir ve kesişimsellik içerir. Bu anlamda araştırma, öğrenci gelişiminin ön planda tutulduğu bütüncül yükseköğretim politikalarına ve akademik liderlik literatürüne katkıda bulunacaktır.

Yazar Biyografisi

Şahabettin Akşab, Gaziantep Üniversitesi

Şahabettin AKŞAB 2014 yılında Orta Doğu Teknik Üniversitesi Eğitim Fakültesi İlköğretim Matematik Öğretmenliği bölümünden bölüm birincisi olarak mezun olmuştur. 2014-2016 yılları arasında Milli Eğitim Bakanlığı’nda matematik öğretmeni olarak çalışmıştır. 2014 yılında Orta Doğu Teknik Üniversitesi Eğitim Yönetimi ve Planlaması programında yüksek lisansa başlamış, 2018 yılında Gaziantep Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Yönetimi ana bilim dalında yüksek lisans derecesini almıştır. 2016-2018 yılları arasında Gaziantep Üniversitesi’nde, 2018-2021 yılları arasında Orta Doğu Teknik Üniversitesi’nde araştırma görevlisi olarak çalışmış olup, şu an Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri bölümünde araştırma görevlisidir. Doktora eğitimini ODTÜ Eğitim Yönetimi ve Planlaması ana bilim dalında sürdürmektedir. İlgilendiği başlıca araştırma konuları yükseköğretimde öğrenci işleri, yükseköğretim politikaları, yükseköğretim uluslararasılaşmadır.

İndir

Yayınlanmış

15.10.2024

Nasıl Atıf Yapılır

Emil, S., & Akşab, Şahabettin. (2024). Üniversitede öğrenci katılımı: ODTÜ örneği üzerinden bir durum çalışması. REFLEKTİF Sosyal Bilimler Dergisi, 5(3), 669–690. https://doi.org/10.47613/reflektif.2023.186

Sayı

Bölüm

Makaleler