Student engagement in university: A case analysis of METU

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47613/reflektif.2023.186

Keywords:

student engagement in university, academic engagement, social engagement, pscyhological engagement, university education

Abstract

Massification in higher education naturally leads to an increase in the number of students in universities. This trend necessitates researchers to have a close examination on university education. The question of “In what ways do students experience University education regarding the academic, social and psychological aspects?” is the main drive of the current research. The data collection includes face-to-face interviews with 37 Middle East Technical University (METU) first year students in the 2028-2019 academic year utilizing the student engagement theory. Results showed that students are having somewhat challenging experiences academically however, they evaluate this challenge as necessary for their growth. They are aware of the process of becoming young adults and they appreciate the diversity of people and ideas in the university. Beyond these, the physical space in the university campus is limiting their lives in terms of studying, accommodation, food services and transportation. University experience of students is directly related to their academic, social, and psychological engagement and it needs to be considered with intersectionality. In this sense, the research contributes to higher education policies and academic leadership where the student development is handled with a holistic perspective.

Author Biography

Şahabettin Akşab, Gaziantep University

Şahabettin AKŞAB 2014 yılında Orta Doğu Teknik Üniversitesi Eğitim Fakültesi İlköğretim Matematik Öğretmenliği bölümünden bölüm birincisi olarak mezun olmuştur. 2014-2016 yılları arasında Milli Eğitim Bakanlığı’nda matematik öğretmeni olarak çalışmıştır. 2014 yılında Orta Doğu Teknik Üniversitesi Eğitim Yönetimi ve Planlaması programında yüksek lisansa başlamış, 2018 yılında Gaziantep Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Yönetimi ana bilim dalında yüksek lisans derecesini almıştır. 2016-2018 yılları arasında Gaziantep Üniversitesi’nde, 2018-2021 yılları arasında Orta Doğu Teknik Üniversitesi’nde araştırma görevlisi olarak çalışmış olup, şu an Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri bölümünde araştırma görevlisidir. Doktora eğitimini ODTÜ Eğitim Yönetimi ve Planlaması ana bilim dalında sürdürmektedir. İlgilendiği başlıca araştırma konuları yükseköğretimde öğrenci işleri, yükseköğretim politikaları, yükseköğretim uluslararasılaşmadır.

Published

2024-10-15

How to Cite

Emil, S., & Akşab, Şahabettin. (2024). Student engagement in university: A case analysis of METU. REFLEKTIF Journal of Social Sciences, 5(3), 669–690. https://doi.org/10.47613/reflektif.2023.186

Issue

Section

Articles